Keďže som vlastníkom hneď niekoľkých zariadení od firmy Apple a svoj iPad aktívne pri výučbe využívam, iPad z projektu Kreatívna výučba s iPadom som na 2 týždne zapožičal žiakovi Dominikovi a výsledkom je táto veľmi pekná videorecenzia:
Výučba počítačovej grafiky dištančne
Ako učiteľ 2D grafiky a fotografie si iPad neviem vynachváliť. A ešte viac v prípade dištančného vyučovania, kedy potrebujem čo najflexibilnejšie pracovať so žiakmi, navyše na diaľku a častokrát s rôznymi prekážkami ako sú pomalé internetové pripojenie zastaralý hardvér, absencia softvéru u niektorých žiakov a podobne. Pri vyučovaní 2D grafiky je dôležitá práve demonštrácia a presný postup ako pracovať s jednotlivým nástrojmi, konkrétne v programe Adobe illustrator (ďalej len Ai), pokročilými nastaveniami a zložitejšími funkciami.
V prvom rade nesmiem zabudnúť na zrozumiteľnosť. Práve pri zadaní s názvom: How to create DROID sme si so žiakmi ukázali, ako pracovať so základnými nástrojmi v Ai. Bolo to náročnejšie cvičenie, vyžadujúce si trpezlivosť a kreslenie pomocou nástroja pero plus využívanie pokročilých funkcií pre orezávanie a editáciu objektov. Aby to bolo pre žiakov záživné, zvolili sme tému STAR WARS a ukázali sme si ako nakresliť droida.
Počas klasického vyučovania využívam PC a data projektor a priamo v programe krok po kroku ukazujem žiakom ako na to. Lenže dištančná výučba ma donútila zmeniť „zaužívané metódy” a zvolil som formu obrázkového tutorialu.
Hneď na začiatku som si v PC pripravil printscreeny jednotlivých krokov pri kreslení droida (bolo ich presne 56). Nasledoval export na Google Disk a šup stiahnutie dát do iPadu. V iPade som následne využil aplikácie Documents na editáciu obrázkových a textových súborov a Adobe Reader advanced na editáciu a vytváranie PDF dokumentov.
Prvá menovaná aplikácia Documents ponúka širokú paletu na editáciu obrazových alebo textových súborov. Navyše ponúka správu súborov, integrovaný Google Disk, DropBox, Photo albums a podobne. Vďaka stickers a nástrojom na kreslenie bolo písanie textových pokynov do obrázkov pomocou Apple Pencil na nezaplatenie. Najprv som vytvoril vzorový dokument a poslal žiakom na skontrolovanie, či je text čitateľný. Po menších výhradách žiakov k môjmu textu a štýlu písania som sa pustil do práce a otextoval 55 obrázkov. Verte mi nebolo to až také ľahké nakoľko pokyny museli byť maximálne zrozumiteľné pre všetkých žiakov vrátane technických antitalentov, ale písanie s Apple Pencil bolo príjemné a intuitívne. Po zhruba 2 hodinách som bol hotový. Otextované dokumenty som otovoril v Aplikácii Adobe Reader advanced, vytvoril viacstranové pdf a podklady som preposlal žiakom. Tu som spozoroval hneď prvú výhodu.
Pokiaľ by som žiakom poslal video tutoriál, neustále by si ho museli pauzovať presúvať dozadu dopredu a pravdupovediac aj pre mňa je to dosť otravné. Pri statických obrázkoch je to oveľa jednoduchšie. Pozeráte sa naň tak dlho ako potrebujete a ak máte daný krok hotový posuniete sa ďalej.
Druhá veľmi dôležitá vec je spätná väzba. Ak ste fyzicky prítomný na vyučovaní vy aj váš žiak, konzultácie sú bezproblémové a všetky korekcie dokážete žiakovi vysvetliť do 3 minút. Pri práci na diaľku to tak nie je a verte mi to, čo v škole vysvetlíte za 3 minúty trvá dištančne dvakrát dlhšie. Preto je písanie „stickers” do dokumentov veľmi praktické. Žiak vám pošle dokument, ako pokročil pri kreslení droida a vy mu všetky korekcie napíšete/nakreslíte priamo do dokumentu. Ak posun napriek tomu nenastane, stačí zapnúť zdieľanie obrazovky cez Google Meet v iPade a je to. Samozrejme ako som spomínal u žiakov s pomalým internetovým pripojením to nebolo možné. Každopádne žiaci si tento postup veľmi chválili a pre 90% z nich bola táto forma maximálne zrozumiteľná a navyše hravá a zábavná.
Po približne 5 vyučovacích hodinách sa dostavili prvé výsledky a musím povedať, že napriek rôznym technickým úskaliam sme spoločne so žiakmi dosiahli pekné výsledky. Samozrejme nechýbala poznámka, ktorú utrúsil jeden zo študentov: „A nám škola prečo nezabezpečí iPady, ako vám učiteľom?”
Na záver len dodám, že možnosti využitia iPadu sú naozaj veľmi široké. Vytváranie a editácia dokumentov, tvorba prezentácií a manuálov je len jedna z mnoha možností. Nehovorím o jeho možnostiach pri vytváraní multimediálneho obsahu v programoch iMovie, ProCreate, Adobe Fresco, Adobe Lightroom, ale o tom nabudúce pri ďalšej výzve (smiech). Samozrejme počas vyučovania, najmä toho dištančného je iPad produkt, ktorý veľmi oceníte.