Viac

iPad vo výučbe počítačovej grafiky

Peter Varchoľ
navrhovanie, umelecká prax  ·  Škola umeleckého priemyslu, Prešov

Keďže som vlastníkom hneď niekoľkých zariadení od firmy Apple a svoj iPad aktívne pri výučbe využívam, iPad z projektu Kreatívna výučba s iPadom som na 2 týždne zapožičal žiakovi Dominikovi a výsledkom je táto veľmi pekná videorecenzia:

Výučba počítačovej grafiky dištančne

Ako učiteľ 2D grafiky a fotografie si iPad neviem vynachváliť. A ešte viac v prípade dištančného vyučovania, kedy potrebujem čo najflexibilnejšie pracovať so žiakmi, navyše na diaľku a častokrát s rôznymi prekážkami ako sú pomalé internetové pripojenie zastaralý hardvér, absencia softvéru u niektorých žiakov a podobne. Pri vyučovaní 2D grafiky je dôležitá práve demonštrácia a presný postup ako pracovať s jednotlivým nástrojmi, konkrétne v programe Adobe illustrator (ďalej len Ai), pokročilými nastaveniami a zložitejšími funkciami.

V prvom rade nesmiem zabudnúť na zrozumiteľnosť. Práve pri zadaní s názvom: How to create DROID sme si so žiakmi ukázali, ako pracovať so základnými nástrojmi v Ai. Bolo to náročnejšie cvičenie, vyžadujúce si trpezlivosť a kreslenie pomocou nástroja pero plus využívanie pokročilých funkcií pre orezávanie a editáciu objektov. Aby to bolo pre žiakov záživné, zvolili sme tému STAR WARS a ukázali sme si ako nakresliť droida.

Počas klasického vyučovania využívam PC a data projektor a priamo v programe krok po kroku ukazujem žiakom ako na to. Lenže dištančná výučba ma donútila zmeniť „zaužívané metódy” a zvolil som formu obrázkového tutorialu.

Hneď na začiatku som si v PC pripravil printscreeny jednotlivých krokov pri kreslení droida (bolo ich presne 56). Nasledoval export na Google Disk a šup stiahnutie dát do iPadu. V iPade som následne využil aplikácie Documents na editáciu obrázkových a textových súborov a Adobe Reader advanced na editáciu a vytváranie PDF dokumentov.

Ukážka jedného kroku zadania pre Adobe illustrator

Prvá menovaná aplikácia Documents ponúka širokú paletu na editáciu obrazových alebo textových súborov. Navyše ponúka správu súborov, integrovaný Google Disk, DropBox, Photo albums a podobne. Vďaka stickers a nástrojom na kreslenie bolo písanie textových pokynov do obrázkov pomocou Apple Pencil na nezaplatenie. Najprv som vytvoril vzorový dokument a poslal žiakom na skontrolovanie, či je text čitateľný. Po menších výhradách žiakov k môjmu textu a štýlu písania som sa pustil do práce a otextoval 55 obrázkov. Verte mi nebolo to až také ľahké nakoľko pokyny museli byť maximálne zrozumiteľné pre všetkých žiakov vrátane technických antitalentov, ale písanie s Apple Pencil bolo príjemné a intuitívne. Po zhruba 2 hodinách som bol hotový. Otextované dokumenty som otovoril v Aplikácii Adobe Reader advanced, vytvoril viacstranové pdf a podklady som preposlal žiakom. Tu som spozoroval hneď prvú výhodu.

Pokiaľ by som žiakom poslal video tutoriál, neustále by si ho museli pauzovať presúvať dozadu dopredu a pravdupovediac aj pre mňa je to dosť otravné. Pri statických obrázkoch je to oveľa jednoduchšie. Pozeráte sa naň tak dlho ako potrebujete a ak máte daný krok hotový posuniete sa ďalej.

Druhá veľmi dôležitá vec je spätná väzba. Ak ste fyzicky prítomný na vyučovaní vy aj váš žiak, konzultácie sú bezproblémové a všetky korekcie dokážete žiakovi vysvetliť do 3 minút. Pri práci na diaľku to tak nie je a verte mi to, čo v škole vysvetlíte za 3 minúty trvá dištančne dvakrát dlhšie. Preto je písanie „stickers” do dokumentov veľmi praktické. Žiak vám pošle dokument, ako pokročil pri kreslení droida a vy mu všetky korekcie napíšete/nakreslíte priamo do dokumentu. Ak posun napriek tomu nenastane, stačí zapnúť zdieľanie obrazovky cez Google Meet v iPade a je to. Samozrejme ako som spomínal u žiakov s pomalým internetovým pripojením to nebolo možné. Každopádne žiaci si tento postup veľmi chválili a pre 90% z nich bola táto forma maximálne zrozumiteľná a navyše hravá a zábavná.

Po približne 5 vyučovacích hodinách sa dostavili prvé výsledky a musím povedať, že napriek rôznym technickým úskaliam sme spoločne so žiakmi dosiahli pekné výsledky. Samozrejme nechýbala poznámka, ktorú utrúsil jeden zo študentov: „A nám škola prečo nezabezpečí iPady, ako vám učiteľom?”

Na záver len dodám, že možnosti využitia iPadu sú naozaj veľmi široké. Vytváranie a editácia dokumentov, tvorba prezentácií a manuálov je len jedna z mnoha možností. Nehovorím o jeho možnostiach pri vytváraní multimediálneho obsahu v programoch iMovie, ProCreate, Adobe Fresco, Adobe Lightroom, ale o tom nabudúce pri ďalšej výzve (smiech). Samozrejme počas vyučovania, najmä toho dištančného je iPad produkt, ktorý veľmi oceníte.

Peter Varchoľ
navrhovanie, umelecká prax  ·  Škola umeleckého priemyslu, Prešov

Tipy na aplikácie k článku

Documents od Readdle

Pokorčilý správca súborov s napojením na iCloud, Dropbox, či Google Drive s možnosťou anotácie dokumentov, prehrávania audio-video súborov a oveľa viac.

Pozrieť na App Store
Tayasui Sketches School

Školská verzia obľúbenej aplikácie na kreslenie s množstvom realistických nástrojov.

Pozrieť na App Store

Ďalšie články